Spring naar inhoud

Assistentie nodig?

Groningen Airport Eelde biedt aan invalide en mindervalide reizigers bijzondere voorzieningen om comfortabel te kunnen reizen. Hieronder staat hoe je assistentie kunt krijgen bij het vervoer op de luchthaven, waar de voorzieningen zijn en welke zaken bijzondere aandacht vergen.

Meldpunt op de luchthaven

Je kunt je voor assistentie melden bij de balie van Groningen Airport Handling. Mocht je hulp nodig hebben bij de aankomst of vertrek op de luchthaven dan kun je je melden via de intercom die je aantreft bij de betaalautomaat op het parkeerterrein P1 of bij de betaalautomaat vlak bij de bushalte. Je dient minimaal 2 uur voor vertrek van de betreffende vlucht aanwezig te zijn op luchthaven Groningen Airport Eelde.  

Parkeren voor invaliden en mindervaliden
Op het parkeerterrein P1 zijn speciale invalidenparkeerplaatsen aanwezig. Wij verzoeken je de invalidenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen. Indien je online een parkeerplaats op P1 hebt gereserveerd, kun je parkeren tegen het budgettarief van P3. Je dient hiervoor na terugkomst van jouw reis de volgende documenten, onder vermelding van je parkeerreserveringsnummer, op te sturen naar info@gae.nl; een kopie van je identiteitsbewijs, een kopie van je invalidenkaart, een kopie van jouw vliegticket. Vergeet ook niet je bankgegevens te vermelden. Je ontvangt het verschil zo spoedig mogelijk terug. 

Terminalvoorzieningen 
De terminal van Groningen Airport Eelde is goed toegankelijk voor invaliden en minder validen. De luchthaven beschikt over meerdere invalidentoiletten, brede toegangsdeuren en alle voorzieningen zijn gelijkvloers.

Luchtvaartmaatschappijen hanteren soms bijzondere voorwaarden. Zo is het luchtvervoer van rolstoelen met natte accu’s doorgaans niet toegestaan. Deze vallen namelijk onder gevaarlijke stoffen. Ook zijn er soms voorschriften voor de afmetingen van rolstoelen. Bij het luchtvervoer van een rolstoel moet deze ook tijdig, vaak uiterlijk 72 uur voor vertrek, zijn aangemeld bij de luchtvaartmaatschappij.  Laat je vooraf goed informeren door je reisagent of luchtvaartmaatschappij en raadpleeg hun website(s).