Spring naar inhoud

Route Development

Groningen Airport Eelde (GAE) is één van de vijf regionale luchthavens van Nationale Betekenis en vervult een belangrijke functie in de bereikbaarheid van Noord-Nederland en de grensregio in Noordwest-Duitsland. De luchthaven is belangrijke infrastructuur met zowel een maatschappelijk als economisch belang voor Noord-Nederland. Het versterken van de bereikbaarheid van de regio draagt bij aan economische ontwikkeling, en vanuit die bredere rol zet GAE zich actief in om het aantal bestemmingen en vluchten verder uit te breiden.

Hoe werkt routeontwikkeling?

Groningen Airport Eelde beschikt over gedetailleerde inzichten in het reisgedrag van haar passagiers en weet goed welke (nieuwe) bestemmingen vanuit de regio gewenst zijn. Zoals Málaga, Faro, Londen en diverse andere bestemmingen. Op basis van marktanalyses, reizigersgegevens en input van onze reismarktpartners worden onderbouwde voorstellen gedaan richting luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. In dit proces vervult GAE een faciliterende, aanjagende en verbindende rol. 

De luchthaven zelf is voornamelijk infrastructuur; het aanbieden van vluchten gebeurt door commerciële luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en reisorganisaties als TUI, Corendon en Sunweb. De uiteindelijke besluitvorming over bestemmingen, vliegperiodes en vertrektijden ligt dus bij de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties zelf. Zij maken deze keuzes op basis van hun eigen commerciële overwegingen. 

Omvangrijke markt in Noord-Nederland

Dunbevolkt? integendeel!

Groningen Airport Eelde ligt, in vergelijking met veel andere Europese luchthavens, in een relatief dichtbevolkt gebied. Ook in Noord-Nederland wonen er aanzienlijk veel mensen binnen het verzorgingsgebied van onze luchthaven. Binnen een rijafstand van 60 minuten wonen circa 2,1 miljoen mensen; binnen 90 minuten zelfs 3,8 miljoen.

Tegelijkertijd ligt Groningen Airport Eelde relatief dichtbij Amsterdam Airport Schiphol, een van de grootste luchthavens van Europa met een enorm netwerk aan bestemmingen. Daar worden bestemmingen hoogfrequent aangeboden en is dat aanbod bijzonder aantrekkelijk en competitief. Hierdoor is het erg uitdagend om luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties te overtuigen om óók vanaf Groningen Airport Eelde te vliegen.

Aanbod bestemmingen en strategie

Groningen Airport Eelde wil graag haar aanbod vergroten, en stimuleert luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties om bestemmingen toe te voegen die voor reizigers vanuit ons verzorgingsgebied en inkomende passagiers gewenst zijn. Daarbij streven we naar een gebalanceerd en toekomstbestendig aanbod: van zakelijke verbindingen en chartervluchten naar populaire vakantiebestemmingen zoals Rhodos en Tenerife, tot lijndiensten naar relevante Europese steden die aansluiten op de behoeften van onze regio, zoals Londen, Kopenhagen en Barcelona. 

Externe maatschappelijke en politieke ontwikkelingen, zoals de besluitvorming rond de mogelijke opening van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer en de discussies over een krimp van het aantal vliegbewegingen op Schiphol, creëren onzekerheid binnen de luchtvaartsector. Deze onzekerheid maakt het voor luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties lastiger om langetermijn keuzes te maken, wat een negatieve invloed heeft op de groeiplannen van en op Groningen Airport Eelde. Daarnaast speelt meer dan 95% van ‘de luchtvaart’ zich af op Schiphol en is Groningen Airport Eelde een klein radertje in dat ‘spel’. Desondanks zien wij de kracht van onze eigen markt, sturen we op het feit dat we ruimte hebben voor groei en zetten wij ons zeer actief in om met onze reispartners ons bestemmingsaanbod uit te breiden en de regio Noord-Nederland beter te verbinden.

Veelgestelde vragen over Routeontwikkeling

De keuze voor nieuwe bestemmingen ligt bij luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Zij maken die afweging op basis van verschillende factoren, zoals marktvraag, economische haalbaarheid en operationele mogelijkheden. Als luchthaven hebben wij daar geen directe zeggenschap over, maar we spelen wel een actieve rol in het proces.

We brengen bijvoorbeeld in kaart hoeveel reizigers uit Noord-Nederland interesse hebben in bepaalde bestemmingen en kijken welke luchtvaartmaatschappijen daarbij zouden kunnen passen. Niet elke bestemming is geschikt voor elke luchtvaartmaatschappij, en het is aan ons om de juiste partijen bij elkaar te brengen en hen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden.

Als regionale luchthaven zijn we daarnaast deels afhankelijk van de keuzes die luchtvaartmaatschappijen maken binnen hun totale routenetwerk. Daarbij krijgt de inzet van vliegtuigcapaciteit op Schiphol vaak voorrang. Omdat die capaciteit schaars is, kan dat de ruimte voor verdere groei op regionale luchthavens zoals GAE beperken.

Er zijn verschillende redenen waarom een bepaalde bestemming momenteel nog niet wordt aangeboden vanaf Groningen Airport Eelde (GAE). In gesprekken met luchtvaartmaatschappijen concurreren we met ruim honderd andere Europese luchthavens om dezelfde, schaarse vliegtuigcapaciteit. Luchtvaartmaatschappijen kiezen daarbij voor routes die passen binnen hun strategie en het meeste commerciële potentieel bieden.

We weten dat er voor tientallen routes vanuit Noord-Nederland voldoende marktvraag is. Die vraag brengen we regelmatig onder de aandacht van geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen. Het opzetten van nieuwe routes is vaak een proces van meerdere jaren en moet aansluiten bij de groeiplannen van de luchtvaartmaatschappij.

GAE levert onderbouwde voorstellen aan luchtvaartmaatschappijen en denkt proactief mee over nieuwe verbindingen. Dankzij ruimere aangevraagde openingstijden én voldoende groeicapaciteit – in tegenstelling tot veel andere Nederlandse luchthavens – wordt GAE steeds vaker gezien als een aantrekkelijke groeimogelijkheid. 

Voor sommige bestemmingen is de vraag sterk seizoensgebonden. Daarom wordt er in de winter vaak minder gevlogen dan in de zomer. Sinds COVID-19 kiezen reisorganisaties er bovendien vaker voor om bepaalde bestemmingen alleen in de zomervakantie (juli en augustus) aan te bieden. Tegelijkertijd blijkt uit onze data dat er ook buiten deze piekperiode – bijvoorbeeld van april tot en met oktober – voldoende vraag is. In het verleden werden bestemmingen als Mallorca en Faro namelijk ook in het voor- en naseizoen aangeboden, met goede bezettingscijfers.

Een belangrijke oorzaak van deze trend is de beperkte vliegtuigcapaciteit bij onze reisorganisaties. Hoewel er soms wél interesse is om een bestemming langer aan te bieden, ontbreekt het aan beschikbare vliegtuigcapaciteit om dit ook daadwerkelijk te realiseren.

Wij blijven in gesprek met onze partners om hen te motiveren kansrijke bestemmingen niet alleen tijdens het hoogseizoen aan te bieden, maar ook gedurende een langere periode binnen het seizoen.

Op dit moment voert Transavia alleen in de winterperiode vluchten uit van Groningen Airport Eelde (GAE) naar Scandinavian Mountains, in opdracht van BBI Travel. Vóór de coronapandemie verzorgde de luchtvaartmaatschappij ook jarenlang vakantievluchten richting Zuid-Europa vanaf onze luchthaven. 

Vliegtuigcapaciteit is momenteel schaars, waardoor luchtvaartmaatschappijen scherpe keuzes moeten maken in hun netwerkplanning. Transavia richt zich op dit moment vooral op vluchten vanaf grotere luchthavens zoals Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, waardoor er momenteel geen capaciteit beschikbaar is om daarnaast ook vakantievluchten vanaf GAE aan te bieden.

Transavia is een belangrijke partner voor GAE. We zijn continu met elkaar in gesprek en verkennen samen de mogelijkheden om in de komende jaren weer vluchten vanaf GAE aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan bestemmingen die populair zijn bij onze passagiers, zoals Málaga, Faro en Tenerife. Het opzetten van deze nieuwe routes kost tijd, maar beide partijen blijven zich inzetten om verbindingen te realiseren die aansluiten op de vraag uit Noord-Nederland.

Groningen Airport Eelde is een kleinschalige luchthaven met een beperkt aantal vluchten in vergelijking met luchthavens als Schiphol, Eindhoven of Düsseldorf. Door dit beperkte aanbod is de vraag, vooral in vakantieperiodes, vaak groot. Dat kan ertoe leiden dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties er soms voor kiezen om hogere tarieven hanteren.

Het komt ook wel eens voor dat vliegen vanaf Eelde juist voordeliger is. De prijzen van pakketreizen en tickets zijn namelijk dynamisch en afhankelijk van vraag en aanbod. Daarbij zijn onze parkeertarieven de laagste van alle Nederlandse luchthavens. En boek je een pakketreis via Corendon, dan parkeer je zelfs helemaal gratis.

Wij blijven ons inzetten om het aantal vluchten en bestemmingen uit te breiden. Meer aanbod betekent meer keuze, en dat zorgt uiteindelijk ook voor scherpere prijzen.

De vertrektijd van je vlucht vanaf Groningen Airport Eelde (GAE) hangt af van de planning van de luchtvaartmaatschappij. Het opstellen van een vluchtschema is voor luchtvaartmaatschappijen een complexe puzzel. Eén vliegtuig voert vaak meerdere rotaties per dag uit. Afhankelijk van hoe Groningen in dat schema past, vertrek je vroeg, laat of midden op de dag.

Als luchthaven hebben wij beperkte invloed op deze planning. We geven regelmatig bij hen aan dat vroege terugvluchten of late aankomsten als onprettig worden ervaren, maar door hun drukke schema’s is dat helaas niet altijd anders in te plannen.

Wanneer een luchtvaartmaatschappij een vliegtuig op GAE zou stationeren, worden de vluchttijden automatisch aantrekkelijker: je vertrekt dan standaard vroeg en komt laat terug. Ook dit blijven we actief onder de aandacht brengen bij onze partners.

Ja, dat kan. Op deze pagina kunt u aangeven naar welke bestemming u graag zou vliegen vanaf Groningen Airport Eelde (GAE). Wij verzamelen deze gegevens en delen ze met geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen. We beschikken over uitgebreide data, en de input van onze passagiers vormt daarbij een waardevolle aanvulling.

Daarnaast moedigen we u aan om uw favoriete bestemming ook rechtstreeks kenbaar te maken bij reisorganisaties zoals TUI, Corendon, Sunweb of Transavia. Hoe vaker zij de vraag horen, hoe duidelijker het signaal dat er behoefte is aan méér bestemmingen vanaf GAE.

Benieuwd naar de gebruiksmogelijkheden van onze luchthaven?

Onze collega's Jonas van Dorp en Tom Roek denken graag mee over de mogelijkheden voor uw operatie vanaf Groningen Airport Eelde.

Jonas van Dorp

j.vandorp@gae.nl

Manager Commerce & Business Development (CCO)

Tom Roek

t.roek@gae.nl

Route Development Analyst