Spring naar inhoud

Een kijkje achter de schermen bij de Havendienst van Groningen Airport Eelde

Bij de afdeling Havendienst wordt er dagelijks hard gewerkt om de orde en veiligheid op het luchthaventerrein te waarborgen. Hierbij kun je denken aan het inspecteren van de banen, marshallen (binnenhalen) van vliegtuigen en toezicht houden op de passagiers die in of uit de vliegtuigen stappen. Eigenlijk is de Havendienst verantwoordelijk voor de veiligheid omtrent alles wat er op de luchthaven gebeurt. We nemen je graag mee om een kijkje te geven in de werkzaamheden van de Havendienst!

Medewerkers en diensten

Bij de afdeling Havendienst werkt iedere dag een team van vijf personen in ploegendienst. Momenteel is er één medewerker extra op de afdeling, deze is namelijk nog in opleiding. Daarnaast is er een medewerker van Dispatch die deeltijd werkt bij de Havendienst. De afdeling Dispatch is verantwoordelijk voor het proces tussen het moment dat een vliegtuig landt en ook weer opstijgt. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van de trappen bij de vliegtuigen en het begeleiden van de passagiers naar de juiste plek. Door de hulp van Dispatch heeft de Havendienst meer tijd voor neventaken, dit zijn taken die zij naast hun hoofdwerkzaamheden uitvoeren.

Dispatch

Werkzaamheden Havendienst

De diensten worden gerouleerd, zodat de medewerkers niet altijd dezelfde dienst draaien. Naast de operationele diensten kunnen er nog medewerkers voor de dagdienst aanwezig zijn. Deze medewerkers zijn inzetbaar ter ondersteuning van de operationele dienst. Bijvoorbeeld om te marshallen, dit is het binnenhalen en het begeleiden van een vliegtuig naar het platform. Daarnaast kunnen zij baaninspecties uitvoeren om ervoor te zorgen dat er geen afval rondslingert op de baan, dit kan namelijk de veiligheid van een binnenkomend of opstijgend vliegtuig in gevaar brengen. Ook het begeleiden van passagiers of het uitgeven van luchthavenpassen kunnen door deze medewerkers als neventaak worden uitgevoerd. De werkzaamheden zijn in de corona-tijd eigenlijk niet veel veranderd. Het grootste verschil is dat er momenteel geen grote vliegtuigen worden afgehandeld. Het vakantieverkeer staat natuurlijk helemaal stil.

Baaninspecties

Door de Havendienst wordt ’s morgens allereerst een baaninspectie gedaan, waarna het gebruik van de banen wordt overgedragen aan de verkeersleiding in de toren. De Havendienst blijft wel verantwoordelijk voor het veilig gebruik van de banen. Dit betekent dat er in de loop van de dag regelmatig baaninspecties worden gedaan om uit te sluiten dat er onregelmatigheden zijn. Soms worden er namelijk de gekste dingen gevonden op de baan! Momenteel worden er veel doppen van walnoten en maiskolven gevonden, maar bijvoorbeeld ook een golfbal of een ballon. Deze dingen worden meestal door vogels meegenomen en achtergelaten.

Baaninspectie

Stand-by voor medische vluchten in de nacht

De groep welke de late dienst draait heeft ook stand-by voor de nacht. Tijdens deze stand-by diensten zijn de medewerkers oproepbaar voor afhandeling van eventuele medische vluchten zoals orgaantransplantaties. Soms zijn dit de transplantatieteams, soms alleen de organen, maar ook beide komt voor! Wanneer er ’s nachts opgeroepen wordt, moet er door de Havendienst gezorgd worden dat het veld binnen een uur na de melding geopend is. De Havendienst belt dan een verkeersleider van Luchtverkeersleiding Nederland en altijd drie collega’s van de luchthavenbrandweer.

Hoogtepunten bij de Havendienst

De Havendienst heeft natuurlijk nog veel meer uiteenlopende taken en werkzaamheden, waarbij ze enorm veel leuke momenten en hoogtepunten beleven. Geen één dag is hetzelfde op de afdeling. Een aantal jaar geleden was er bijvoorbeeld voor het eerst een full stop van een Boeing 747. Er wordt gesproken van een full stop wanneer een vliegtuig landt, tot stilstand komt en de landingsbaan verlaat. Tijdens deze full stop kreeg de Havendienst te maken met allerlei dingen welke ze tot die tijd nog niet hadden. Het toestel was bijvoorbeeld een stuk breder dan de 'normale' vliegtuigen en had vier motoren in plaats van twee. Er moesten extra inspectierondes gedaan worden langs de baanranden, maar ook het marshallen was heel anders dan de Havendienst gewend was. Normaal gesproken weet een medewerker van de Havendienst de positie welke ingenomen moet worden om het vliegtuig te begeleiden, maar hierbij werden ze toch verrast omdat het hele toestel een stuk groter was! Dit was voor alle medewerkers nieuw, dus een geweldige ervaring.

Foto Eemshaven

Privé vliegtuigen

Tevens heeft de Havendienst nog te maken met de privétoestellen die van Eelde gebruik maken. Deze worden geassisteerd bij het parkeren (marshallen) en eventueel wordt er een taxi voor hen geregeld. Soms willen de personen die met deze toestellen komen wel eens blijven overnachten, dus dan regelt de havendienst ook een hotel voor deze personen. De meeste mensen vertrekken vaak wel weer op dezelfde dag, dus dan zorgt de Havendienst dat het landingsgeld wordt afgerekend. Je zou kunnen zeggen dat de Havendienst dan een soort gastheer is voor de luchthaven. Achteraf leest de Havendienst dan wel eens op een forum dat men het erg leuk vond om een keer op Eelde te komen. Dit is soms een drempel voor de kleinere vliegtuigen, omdat Eelde een ‘gecontroleerd’ veld is.

Lesverkeer KLM Flight Academy

Tot slot heeft Groningen Airport Eelde de afgelopen tijd veel lesverkeer gehad. Mede hierdoor waren we een aantal keer zelfs het drukste veld van Nederland qua vliegbewegingen. Op doordeweekse dagen zitten we nu tussen de 200 en 300 vliegbewegingen. Elke start en elke landing is een vliegbeweging. Deze aantallen wisselen uiteraard ook weer aan de hand van slecht weer of juist een mooie zonnige dag!