Spring naar inhoud

Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde

Per 1 november 2025 treedt het Luchthavenbesluit in op Groningen Airport Eelde (GAE). In het Luchthavenbesluit is de gebruiksruimte van de luchthaven vastgelegd. Op deze pagina vind je informatie over het Luchthavenbesluit en de aanvraag die hierbij hoort.

Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde

De luchthaven is blij met het besluit van de ministerraad. De aanvraag om tot het Luchthavenbesluit te komen is gebaseerd op de langetermijnstrategie van GAE: een groei richting 350.000 passagiers per jaar, met daarnaast ruimte voor (les)vluchten, luchtvaartscholen en maatschappelijk relevante operaties zoals donorvluchten en vluchten van de traumahelikopter.

In de FAQ’s hieronder vind je uitleg over wat er in het besluit beschreven staat.

Podcast

Benieuwd wat Groningen Airport Eelde zelf zegt over het Luchthavenbesluit? Later deze week hoor je het in onze podcast, binnenkort te beluisteren via Spotify, YouTube en andere kanalen.

FAQ's Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde

Het is een formeel besluit van de rijksoverheid waarin wordt vastgelegd wat op en rond de luchthaven is toegestaan. In deze vergunning staat wat kan en mag op de luchthaven, waar de luchthaven ligt, hoe lang de landingsbaan is, wat voor verkeergebruik mag maken van deze luchthaven. Dus de grenswaarden en regels.

Ieder bedrijf moet een vergunning hebben voor de dingen die gedaan worden. Er was een vergunning (omzettingsregeling). De overheid heeft besloten dat dit moest veranderen in een luchthavenbesluit. Dit besluit zou moeten worden genomen door de overheid en dat hebben ze voor GAE nu gedaan.       

Het is een actueel juridisch kader voor de exploitatie van de luchthaven. Er staat in wat de toegestane gebruiksgrenzen zijn, zoals bijvoorbeeld het aantal vliegtuigbewegingen en de openingstijden, de geluidsruimte en emissies. 

Dit is gedaan om aantrekkelijker te worden voor luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor wordt het voor deze maatschappijen mogelijk om een toestel te stationeren op GAE en meerdere rotaties per dag uit te voeren. Dit creëert kansen om goede bestemmingen aan te bedien voor onze passagiers.

Nee, het geldt alleen voor het grote commerciële verkeer.

Naast de verruiming van openingstijden - die van 6:30 tot 23:00 zijn verruimd naar 6:00 tot 00:00 – zijn er extra handhavingspunten toegevoegd. Eerst waren er alleen handhavingspunten aan het begin en einde van de start-en-landingsbaan. Nu zijn er extra handhavingspunten bijgekomen. Twee bij Glimmen, een bij Yde en een bij Donderen.

De geluidsruimte en emissies zijn ongeveer gelijk aan die in de omzettingsregeling (vorige vergunning).

Meer weten over het landelijke beleid?

Wil je meer weten over het landelijke beleid rond luchthavenbesluiten? Kijk dan op luchtvaartindetoekomst.nl