VHyTTA-project van start
Twintig partners uit zeven Europese landen zijn in Brussel samengekomen voor de officiële start van VHyTTA, voluit Versatile Hydrogen Transfer for Transport Applications. Dit vierjarige Europese project dat zich richt op de ontwikkeling en demonstratie van een nieuwe generatie waterstoftankstations voor toepassingen in de luchtvaart, scheepvaart en het spoor.
VHyTTA wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en ondersteund door het Clean Hydrogen Partnership, met een totaalbudget van acht miljoen euro. Het project ontwikkelt en demonstreert twee multifunctionele en flexibele tankstationconcepten, één vast en één mobiel, geschikt voor zowel gecomprimeerde gasvormige waterstof, cGH₂, als vloeibare waterstof, LH₂. Deze oplossingen worden afgestemd op de behoeften van de luchtvaart, de maritieme sector en het spoorvervoer. Hiermee pakt het project belangrijke belemmeringen voor de toepassing van waterstof aan, waaronder de hoge energiebehoefte en investeringskosten voor elektrolyse, compressie, opslag, transport en distributie, factoren die waterstof momenteel minder concurrerend en duurder maken dan diesel en kerosine.
De kick off bijeenkomst bood de projectpartners de gelegenheid om de eerste stappen vast te stellen om hun ambitieuze doelen te realiseren. In de komende 48 maanden werken zij aan de volgende doelstellingen:
- Een nieuw concept voor een vast cGH₂ station ontwikkelen, bouwen en exploiteren voor zware voertuigen, containers en grondmaterieel op luchthavens.
- Een mobiele LH₂ tankinstallatie ontwerpen en realiseren voor de bevoorrading van vliegtuigen en schepen.
- Digitale modellen van de stations ontwikkelen en valideren ter ondersteuning van de prestaties en het ontwerp.
- De technologieën demonstreren op TRL7 niveau.
- Logistiek en waardeketenintegratie optimaliseren voor waterstofhubs op luchthavens.
Met deze innovaties draagt VHyTTA naar verwachting bij aan de strategische doelstelling om tegen 2030 4 GW aan waterstofproductie en distributiecapaciteit te realiseren en meer dan 100 waterstoftankstations in Europa uit te rollen. Projectprognoses geven daarnaast aan dat tegen 2035 1.504 routes in Europa kunnen overstappen op LH₂ aandrijflijnen, met een potentiële emissiereductie van 33,6 miljoen ton CO₂.
Het VHyTTA consortium zet zich sterk in om deze ambities waar te maken, met als doel nieuwe standaarden te zetten voor duurzame mobiliteit en de Europese transitie naar klimaatneutraal transport te versnellen.

Het project wordt ondersteund door het Clean Hydrogen Partnership en zijn leden [grant number: 101192497]. Gefinancierd door de Europese Unie. De standpunten en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Clean Hydrogen Partnership. Noch de Europese Unie, noch de subsidieverlenende instantie kan verantwoordelijk worden gehouden voor deze standpunten.