VHyTTA
Versatile Hydrogen Transfer for Transport Applications
Doel
Hoewel de batterij-elektrische technologie een levensvatbare optie kan zijn voor personenauto's en lichte voertuigen, biedt waterstof, vooral in vloeibare vorm (LH2), een veelbelovend pad voor het decarboniseren van grootschaliger vervoer. Om te voldoen aan de verwachte 10 miljard jaarlijkse passagiers in de luchtvaartindustrie, staat LH2 klaar om een sleutelrol te spelen bij het decarboniseren van korte en middellange vluchten.
Echter, de huidige aanzienlijke energie- en capex-investeringen die nodig zijn voor elektrolyse, compressie, opslag, transport en distributie vormen een dure energiedrager en belemmeren de vervanging van diesel/kerosine door LH2 die 3 keer goedkoper is.
VHyTTA streeft ernaar de obstakels in waterstofdistributie aan te pakken door bij TRL7 twee veelzijdige en flexibele HRS-concepten te ontwikkelen en te demonstreren: één vast en één mobiel, om te voldoen aan de behoeften van de luchtvaart-, maritieme en spoorwegsectoren en waterstof te verspreiden naar een breed scala aan voertuigen, waaronder vliegtuigen, schepen (LH2 en GH2), treinen, luchthavenvloot, captive vloot en bussen.
Projectgegevens
Thema: Onderzoek
Startdatum: 1 december 2025
Einddatum: 30 november 2029
Leadpartner: DNV
Financiering: HORIZON.2.5 - Climate, Energy and Mobility

Projectresultaten
- Ontwikkelen en demonstreren van een nieuw concept voor een vast cGH2-station
- Ontwikkelen van een innovatieve, mobiele tankoplossing die in staat is vloeibare waterstofbrandstof te leveren aan vliegtuigen en schepen
- Ontwikkelen en valideren van modellen om de tankstations te digitaliseren
- Zorgen voor de hoogste kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu-normen van HRS die waterstof leveren voor meerdere toepassingen
- Optimaliseren van de logistiek en integratie van de waardeketen van een waterstofhub op luchthavens
- Beoordelen van de economische en milieueffecten van de technologieën en demonstratieprojecten
Gerelateerde nieuwsberichten
Het project wordt ondersteund door het Clean Hydrogen Partnership en zijn leden [grant number: 101192497]. Gefinancierd door de Europese Unie. De standpunten en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Clean Hydrogen Partnership. Noch de Europese Unie, noch de subsidieverlenende instantie kan verantwoordelijk worden gehouden voor deze standpunten.