Spring naar inhoud

Groningen Airport Eelde en KLM Flight Academy laten omwonenden kennismaken met geluid stiller lesvliegtuig Diamond DA4

Omwonenden van Groningen Airport Eelde kregen zaterdag te horen hoe weinig geluid de nieuwe lesvliegtuigen van KLM Flight Academy maken. Het was aan dovemansoren gericht, want slechts weinig klagers maakten hun opwachting.

Wat mooi speelgoed!’’, roept Diede van Abs (43), terwijl hij het spiksplinternieuwe lesvliegtuigje van de KLM Flight Academy dat langs de hemel scheert met zijn hand boven de ogen volgt. Hij komt uit Zoetermeer, maar hij was in de buurt. Je mag hem gerust ‘een soort spotter’ noemen. Dat vliegtuigen geluidsoverlast veroorzaken begrijpt hij, ,,maar ik kan er zelf wel van genieten.’’

Groningen Airport Eelde is op deze zaterdagochtend totaal uitgestorven. Op één medewerker na is er verder niemand te bekennen in de aankomst- en vertrekhal. Maar aan de rand van het complex is wel degelijk leven te bespeuren. Ongeveer 25 belangstellenden staan bij de KLM Flight Academy buiten de afrastering te wachten op de lesvliegtuigen die zo dadelijk speciaal voor hen de lucht in gaan. Voor de regen kunnen ze schuilen onder een partytent waar twee geüniformeerde stewards koffie serveren.

Al jarenlang worden aspirant-piloten op de luchthaven de fijne kneepjes van het vak bijgebracht in de Socata TB20. Dat toestel dateert van ongeveer halverwege de jaren negentig en is sinds enkele jaren op Eelde bij de KLM Flight Academy in gebruik. Sindsdien klagen omwonenden in de wijde omtrek over het geluid dat deze kleine horzels produceren.

‘Het gezoem klinkt veel minder doordringend’

Hoe vaak de toestellen de lucht ingaan, is volgens Mark Gerritsen van de KLM vliegschool sterk afhankelijk van de weersomstandigheden.

Met mooi weer vliegen we de hele dag. De tweemotorige vliegtuigen gaan gemiddeld in totaal zo’n 20 keer per dag de lucht in en de eenmotorige 30 à 40 keer. Ze vliegen niet alleen hier in de omgeving, maar gaan ook naar andere luchthavens in Nederland en het buitenland.

De geluidsbelasting vermindert volgend jaar. De KLM Flight Academy heeft in Oostenrijk nieuwe lesvliegtuigen besteld die veel stiller zijn dan de huidige generatie. De bezoekers krijgen dat vandaag voor het eerst te horen. Eerst vliegt zo’n oude Socata TB20 met een zwaar ronkend geluid een rondje boven de luchthaven. Daarna komt de eenmotorige Diamond DA40 overvliegen. Het gezoem klinkt inderdaad veel minder doordringend.

De meeste omwonenden komen uit nieuwsgierigheid. Op de vraag aan een groepje gepensioneerde mannen wie er geluidsoverlast ervaart, schudden ze allemaal het hoofd.

Ik ben ermee opgegroeid’’, antwoordt Roelof Bos (74). ,,Ik woon hier al sinds jaar en dag. Voor de huidige toestellen had je echte lawaaischoppers. Zelfs daar had ik geen last van.

Piloten moeten veel oefenen met starten en landen

Tussen de bezoekers ontwaren we ook Meiltje de Groot, directeur van Groningen Airport Eelde. Ze heeft deze dag niet georganiseerd, dat heeft de KLM Flight Academy,

maar we voelen ons samen verantwoordelijk voor de geluidsoverlast’’. ,,We zijn heel blij dat de vloot van de KLM vliegschool vanaf volgend jaar wordt vernieuwd. We dachten: het is goed om dat alvast even te laten horen aan omwonenden.

Ze erkent dat de eenmotorige Socata TB20 veel lawaai produceert.

De piloten moeten veel oefenen met starten en landen, dus die vliegen veel rondjes. Dan gaan ze vaak over dezelfde huizen. Dat veroorzaakt overlast. We willen vandaag laten horen: dit gaat straks het verschil zijn.

Het nieuwe lesvliegtuig is 10 decibel stiller dan de huidige. De Groot:

Dat lijkt niet zoveel, maar 3 decibel is ongeveer de helft minder geluid. Dus 10 decibel is drie keer de helft minder. Dat is best aanzienlijk. Verder zijn ze ook zuiniger en duurzamer.

‘Continu gaan er lesvliegtuigen over Glimmen heen’ 
Glimmenaar Anton Reijntjes is een van de weinige aanwezigen die wel geluidshinder ondervindt.

Continu gaan er lesvliegtuigen over Glimmen heen. Als het mooi weer is, kan het om de 2 à 3 minuten achter elkaar doorgaan. Daar hebben we sinds een jaar of drie veel last van. Die nieuwe zijn stiller, dus dat is wel een voordeel.

De Groot erkent dat er vandaag niet zoveel mensen op af zijn gekomen. ,,Misschien ligt de lage opkomst aan het kille, buiige weer.’’ Op 9 december is er een tweede dag waarop mensen kunnen kennismaken met het geluid van de nieuwe generatie eenmotorige lesvliegtuigen van Diamond.

De Groot verwacht dat over drie of vier jaar de eerste elektrische lesvliegtuigen al naar Eelde komen.

Ik hoorde dat Diamond volgend jaar al testvluchten met vierzitters gaat uitvoeren. Dat gaat best snel. Dan wordt het nog stiller.

bron DVHN: Mannus van der Laan 25 november 2025

Foto: Daimond Aircraft: Het nieuwe Diamond DA40 lestoestel waarvan de KLM Flight Academy er twaalf heeft besteld.